Thema's

Logo Alles over drinken

Ging stoppen te gemakkelijk?

avatar
Topic gestart door Bob
18 juni 2016 343 reacties 109709 weergaven

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

avatar
Bob
01 augustus 2025

Nee, ik reisde voor die tijd ook al veel, en nog meer nadat ik om medische redenen (die niet met alcoholgebruik in verband stonden) was gestopt met een sport die eerst veel van mijn tijd in beslag nam. 


Like 2
2 anderen reageerden hierop
avatar
Bob
04 augustus 2025

Vandaag een rustdag bij regenachtig weer in het zuiden van Noorwegen. Komende week komt er weer beter weer. Ik ga nog een eindje door het zuiden van Zweden toeren en dan pakweg over een week weer thuis.

Ik ging vanmiddag even met de auto naar een supermarkt om boodschappen te doen en werd door politie gevraagd te stoppen voor een routinecontrole op alcohol. Netjes geblazen en de uitslag was zoals verwacht 0.0. Het verbaast me wel dat ze hier zo'n controle om 2 uur 's middags doen. Zouden er dan al mensen met te veel drank op gaan autorijden? Kennelijk.

avatar
lady jane
04 augustus 2025

oh wat lijkt me dat kicken Bob.
vroeger bij een groep dronken Noren op de camping gezeten
in Zweden was dat, nou die konden er wat van hoor. Hoe duur 
het ook was, de hele dag door. Wij waren als goede Hollanders toen
te krenterig om drank te kopen. 

avatar
Bob
04 augustus 2025

Ja de Noren kunnen er wat van, vooral als ze ergens komen waar de drank goedkoper is dan ze thuis gewend zijn. Ik was eens voor mijn werk op een internationale bijeenkomst van een software gebruikersgroep, in Wenen. Bij het avondeten was er wijn en bier zoveel je wou, op kosten van de zaak. Het duurde niet lang of de Noren dansten zingend op de tafels.


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
bumperjim
05 augustus 2025

Ik had ooit een vroege Lufthansa richting Zweden en daar gingen de Zweden voor tien uur al aan het bier. Veel Duitsers doen dat trouwens ook. Ook toen ik nog veel dronk heb ik nooit bier gedronken rond koffietijd, elke drug op zn eigen tijd graag 😁

avatar
Bob
11 augustus 2025

Ik ben vandaag weer thuisgekomen na nog een weekje in het zuidelijke deel van Zweden. Ik heb de snelwegen wat meer vermeden dan op het eerste deel van mijn reis door Zweden, op weg naar het noorden. Dat kan ik iedereen aanbevelen, want je ziet dan veel meer van het land. Op de terugweg ben ik in twee dagen van Malmö naar huis gereden, met een overnachting ten noorden van Hamburg in hetzelfde appartement als op de heenreis. Ik ben vier weken plus één dag op pad geweest om terug te komen in een tropisch warm Nederland. Daar in Scandinavië was het in het begin ook uitzonderlijk zomers en daarna wisselvallig maar goed te doen.

avatar
renaldo61
11 augustus 2025

Welkom weer @Bob


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Bob
30 mei 2026

Inmiddels is het al weer 10 jaar geleden dat ik met de alcohol gestopt ben. Al die tijd geen druppel meer gedronken, terwijl ik het voor die tijd jarenlang tot een dagelijkse gewoonte had gemaakt en ook steeds meer naar binnen begon te gieten.

Was dat stoppen dan niet lastig? Nou, het viel wel mee eigenlijk, zoals je al aan de titel van dit topic kunt zien. Een gevoel van "nu moet het maar eens afgelopen zijn" in combinatie met een reële dreiging van ernstige en onomkeerbare schade aan mijn lichaam heeft me de knop doen omzetten en ik ben er nog steeds erg blij mee dat ik dat gedaan heb. Met wat nazorg, literatuur en gerichte cursussen opende zich een nieuwe levensfase voor me die me meer levenslust en evenwicht heeft gegeven dan ik voor die tijd gewend was en dat kwam er als een aangename verrassing nog bovenop.

Ook dit forum heeft me enorm geholpen en ik blijf het boeiend en leerzaam vinden om al die verhalen en ontwikkelingen te volgen die zich hier voor je openbaren. Het werd me daardoor ook vrij snel duidelijk dat er niet één weg naar nuchterheid bestaat die voor iedereen het beste werkt. Dag voor dag een besluit nemen werkte bij mij niet zo, terwijl het voor anderen een prima manier kan zijn om het behapbaar te maken. Wel of niet een "plan B" achter de hand hebben voor als het toch niet helemaal gaat zoals je bedoeld had, dat is ook iets waarover de meningen hier nogal verschillen.

Maar ook over andere levenszaken dan puur alleen het minderen/stoppen van je alcoholgebruik valt hier nog veel te leren, vind ik. Daarom blijf ik nog wel even rondhangen. 

Het idee dat het langzamerhand misschien toch wel eens een enkele keer zou kunnen kan ik mooi de kop indrukken door op het jaarpact te blijven staan en het zelfs dagelijks bij te houden.  Dan kan ik het immers echt niet maken om weer te gaan drinken, vind ik.


Like 7
7 anderen reageerden hierop
avatar
Mormel
30 mei 2026

Een korte vraag omdat jij hier al lang bent. 
Ik heb de indruk dat de personen die succesvol gestopt blijven meestal al een bepaalde leeftijd hebben bereikt (zo tegen de vijftig), is dit misschien gewoon een indruk door de huidige forumgebruikers of is dit iets dat jij ook terug ziet?

avatar
Bob
31 mei 2026

Tja, dat zou best kunnen maar ik beschik niet over statistieken op dat gebied. Is het belangrijk om dat te weten?

avatar
Oskar
31 mei 2026

Van harte gefeliciteerd Bob. Tien jaar is prachtig. En bovendien: wat vliegt de tijd. Dank voor tien jaar nuchtere wijsheden.


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Mormel
31 mei 2026
15 uur geleden zei Bob:

Tja, dat zou best kunnen maar ik beschik niet over statistieken op dat gebied. Is het belangrijk om dat te weten?

Neen, niet zozeer belangrijk, het was dat nieuwsgierige deel van mij. En ook dat stukje dat hoop zoekt dat het misschien ooit wel lukt om compleet droog te staan. 

avatar
Bob
31 mei 2026

Dan moet je je eigen plan trekken @Mormel

avatar
bumperjim
01 juni 2026

Gefeliciteerd @Bob met deze mijlpaal!

ik ben weleens jaloers op de blijmoedige, consumentenbond-achtige manier waarop je jezelf overtuigd hebt dat alcohol gewoon helemaal verkeerd voor je is en dat je er daarom voortaan "gewoon" afblijft. Maar zo "gewoon" is het niet om al 10 jaar droog te blijven. Je bent daarmee één van de bakens, de vuurtorens van het forum. 👌🏼


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Etty
01 juni 2026

Gefeliciteerd @Bob,  kan me nog goed herinneren, jouw eerste vakantie zonder alcohol, ik leefde met je mee. 

Ben op de één of andere manier altijd een beetje jaloers geweest op jouw reden om te stoppen, omdat ik denk dat ik na een waarschuwing van een arts het ook definitief zou kunnen. Wat een smoes hè? Alsof ik zelf niet weten kan hoe ongezond het is.  

Ik laat me door je inspireren omdat je leven echt veel meer kwaliteit heeft gekregen nadat je stopte met drinken. Inderdaad zoals BJ zegt, je bent een baken. 


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Mariposa
01 juni 2026
Op 31-5-2026 om 00:35 zei Mormel:

Een korte vraag omdat jij hier al lang bent. 
Ik heb de indruk dat de personen die succesvol gestopt blijven meestal al een bepaalde leeftijd hebben bereikt (zo tegen de vijftig), is dit misschien gewoon een indruk door de huidige forumgebruikers of is dit iets dat jij ook terug ziet?

Volgens mij klopt dat wel, eerder is daar al iets over geschreven. Veel mensen zijn rond de 50 tegen de tijd dat ze helemaal afzien van alcohol. Wijsheid komt met de jaren 😉 

avatar
Mariposa
01 juni 2026

Gefeliciteerd trouwens @Bob! Wat een mijlpaal!


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Kaatjemama
01 juni 2026

Gefeliciteerd 🥳 @Bob


Like 1
1 ander reageerde hierop

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.