Thema's

Logo Alles over drinken

Laatste poging

avatar
Topic gestart door hub02
08 februari 2026 766 reacties 31228 weergaven

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

avatar
Reacher
08 april 2026

Om dat te voorkomen, dat je niet in staat bent om de helft weg te kieperen als je morgen gedronken hebt, zou ik dat nu alvast doen, nu je nog nuchter bent. 

avatar
hub02
08 april 2026
37 minuten geleden zei Quinn:

De aanval voorkomen door het toch meteen allemaal weg te doen? Want je reden voor wijn op donderdag is om dat samen met je vriend te doen en de avond zo te houden als altijd. Die reden is weg. Dus, well, you know.

Ook dat klopt. En toch zal dat me niet lukken. Ik heb mezelf te zeer geprogrammeerd, donderdag = drinkdag. Ik heb de agelopen 2 weken dagen gehad dat ik het moeilijk had, en ik was beslist voor de bijl gegaan als ik drank in huis had gehad. Misschien was het inderdaad een combinatie van vriend komt, dus drank in huis. En drank in huis = drinken. Als het bij drinken op donderdag  (ik zal volgende week donderdag ook weer drinken) blijft ben ik tevreden over mezelf. 

avatar
Quinn
08 april 2026

Dus eigenlijk is de reden om te drinken het is donderdag?

avatar
hub02
08 april 2026
12 minuten geleden zei Reacher:

Om dat te voorkomen, dat je niet in staat bent om de helft weg te kieperen als je morgen gedronken hebt, zou ik dat nu alvast doen, nu je nog nuchter bent. 

Ik had alles zo goed gepland, alleen drank in huis op donderdag. Ik zou inderdaad morgen, voordat ik ga drinken, al de helft kunnen weggooien. Maar je ziet, de plannen die ik vandaag maak zijn vaak niet de beste. 

avatar
hub02
08 april 2026
6 minuten geleden zei Quinn:

Dus eigenlijk is de reden om te drinken het is donderdag?

Niet helemaal. Ik zou niets hebben besteld als ik had geweten dat mijn vriend niet zou komen. En ik zou dan niet hebben gedronken. Ik kan het drinken niet laten als ik het hier heb staan. Tja, en morgen heb ik het hier staan. Maar ik geef je voor de helft wel gelijk, hoor. 

avatar
Quinn
08 april 2026

Doe dan de helft meteen weg, noemen we dat mijn helft.

avatar
Bob
08 april 2026

Je kunt ook van te voren de helft weggooien. Dat is even hard, maar maakt het daarna wel veel makkelijker. Bijkomend voordeel: je neemt het besluit in nuchtere staat en voert het ook in nuchtere staat uit; niet als je al gedronken hebt, want dan is het veel moeilijker.

(Quinn en Reacher hebben dat ook al gesuggereerd, zie ik nu)


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
hub02
08 april 2026
4 minuten geleden zei Quinn:

Doe dan de helft meteen weg, noemen we dat mijn helft.

Ja, dingen beloven, daar is een alcoholist zoals ik wel goed in. Ik zal mijn best doen morgen. En als het me lukt om het in de gootsteen te kiepen zal ik denken "daar gaat de wijn van Quinn, moet ie me niet al te vaak lappen". 


Like 3
3 anderen reageerden hierop
avatar
Rosee
08 april 2026

Ik zou zeggen alles weggooien. Je vriend komt niet dus dat betekent niet drinken. Denk je dat je, als je alles weg zou gooien, het morgen alsnog opnieuw zou halen? Of ben je dan 'veilig'? 


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Quinn
09 april 2026
8 uur geleden zei hub02:

Ja, dingen beloven, daar is een alcoholist zoals ik wel goed in. Ik zal mijn best doen morgen. En als het me lukt om het in de gootsteen te kiepen zal ik denken "daar gaat de wijn van Quinn, moet ie me niet al te vaak lappen". 

De belofte van een alcoholist, of de belofte van een vriend?


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
bumperjim
09 april 2026

Die andere helff was sowieso niet voor jou dus gooi maar weg 😁 Stel je vriend was gekomen en je zoop zijn glas leeg, dat zijn toch geen manieren? Dan ook niet als hij er niet is. 


Like 2
2 anderen reageerden hierop
avatar
hub02
09 april 2026

@Rosee en @bumperjim : Het klinkt alsof ik een excuus zoek om te drinken. Ik zal volgende week donderdag ook drinken, evenals de weken daarna op donderdag. Het is me nu 2 weken gelukt om het op mijn manier te doen. Mijn "plan" geeft me houvast. Niets in huis, dan kan ik ook niet drinken (ik ga nooit vrijwillig de deur uit, zelfs niet voor alcohol). Ik zit straks onverwacht met een dubbele portie, dus teveel voor vandaag (zelfs voor mij😀). Ik had niet over een plan B nagedacht, best stom, dit moest wel een keer gebeuren. Ik ben tevreden als ik morgen niks meer heb wat me in de verleiding brengt. Dus ik hoop dat het me lukt om ongeopende flessen weg te gooien. 

avatar
hub02
09 april 2026
1 uur geleden zei Quinn:

De belofte van een alcoholist, of de belofte van een vriend?

Ik ben beide. Terugkijkend op mijn leven zie ik dat ik veel dingen anders had moeten doen, zeker op het gebied van drankgebuik. Maar als als bepaalde dingen niet waren gebeurd, dan was ik misschien helemaal geen alcoholist geworden. En nu probeer ik maar weer eens wat, en weer zie ik niet wat er van terecht komt. 

avatar
bumperjim
09 april 2026
1 uur geleden zei hub02:

@Rosee en @bumperjim : Het klinkt alsof ik een excuus zoek om te drinken. Ik zal volgende week donderdag ook drinken, evenals de weken daarna op donderdag. Het is me nu 2 weken gelukt om het op mijn manier te doen. Mijn "plan" geeft me houvast. Niets in huis, dan kan ik ook niet drinken (ik ga nooit vrijwillig de deur uit, zelfs niet voor alcohol). Ik zit straks onverwacht met een dubbele portie, dus teveel voor vandaag (zelfs voor mij😀). Ik had niet over een plan B nagedacht, best stom, dit moest wel een keer gebeuren. Ik ben tevreden als ik morgen niks meer heb wat me in de verleiding brengt. Dus ik hoop dat het me lukt om ongeopende flessen weg te gooien. 

Als t voor jou werkt dan werkt t hè 😁

avatar
Lonster1
09 april 2026

Wat mij betreft is dit een van de meest vervelende onderdelen van het verslaafd zijn. Namelijk: het tobben erover.

Wanneer kan ik drinken. Hoeveel mag ik drinken. Heb ik weer teveel gedronken. Waarom drink ik nu weer. Heb ik een goede reden om te drinken. Is dit een goed plan. Enz. enz.

Je bent hier nu twee dagen over aan het piekeren. Terwijl je het vandaag gewoon allemaal op gaat drinken, waarschijnlijk.

avatar
bumperjim
09 april 2026
34 minuten geleden zei Lonster1:

Terwijl je het vandaag gewoon allemaal op gaat drinken, waarschijnlijk.

Ja hoe meer je tobt, hoe zekerder de conclusie 🤪

avatar
Lonster1
09 april 2026

Vandaag is dan de vraag: hoe laat neem ik het eerste glas. Maak ik de fles meteen open, of wacht ik tot vanmiddag? Hoeveel zal ik weggooien, wanneer ga ik dat besluiten?

Dat zeg ik niet uit veroordeling, maar uit herkenning. :ph34r:

avatar
Quinn
09 april 2026
4 uur geleden zei hub02:

Het klinkt alsof ik een excuus zoek om te drinken.

Dat doe je ook. Maar goed, als dit voor jou vandaag werkt en morgen is het weer klaar, dan heb je een soort van werkwijze. 

avatar
Rosee
09 april 2026
2 uur geleden zei Lonster1:

Wat mij betreft is dit een van de meest vervelende onderdelen van het verslaafd zijn. Namelijk: het tobben erover.

Wanneer kan ik drinken. Hoeveel mag ik drinken. Heb ik weer teveel gedronken. Waarom drink ik nu weer. Heb ik een goede reden om te drinken. Is dit een goed plan. Enz. enz.

Je bent hier nu twee dagen over aan het piekeren. Terwijl je het vandaag gewoon allemaal op gaat drinken, waarschijnlijk.

Ja zo herkenbaar! Daarom begin ik er eindelijk  achter te komen dat niet drinken toch het makkelijkste is. 

avatar
Rosee
09 april 2026

Maar ja.

avatar
Quinn
10 april 2026

Zet koffie neer. Voor straks.

avatar
Quinn
11 april 2026

Nog wilde plannen voor vandaag? Ik hoorde dat ik ga bowlen. Serieus. Things I do for love.

avatar
Rosee
11 april 2026

Hoe is het je vergaan donderdag? Hoop zoals je wilde.:rose:

avatar
Reacher
11 april 2026

Water en paracetamol erbij, hou vol @hub02. Je komt er wel. 

avatar
hub02
11 april 2026

Altijd gebeurt wel wat, Of misschien heb ik altijd wel een excuus. Ik zag op het beginscherm van mijn handy dat mijn moeder had geprobeerd mij te bellen. Ik heb haar tel.nr. geblokkeerd. Ik dacht dat ik dan ook geen meldingen meer over haar kreeg. Ik ging compleet over de rooie toen ik dat zag. Zo erg, dat ik niet eens heb kunnen drinken. Dat heb ik wel gisteren gedaan. “Mijn portie”, de rest heb ik weggegooid. Dus ik heb me niet strict aan mijn plan kunnen houden. Nu heb ik niks meer in voorraad. Dus tot komende donderdag lukt het wel. Eerlijker kan ik het niet zeggen. Ben hier niet trots op. 

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.