Thema's

Logo Alles over drinken

Een leven vol alcohol

avatar
Topic gestart door Mormel
02 augustus 2025 608 reacties 36714 weergaven

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

avatar
Mariposa
25 juni 2026

ik herken dat wel ja. Jezelf pas belonen als je iets hebt bereikt. Maar wat Musashi al schrijft, je bent het waard! Echt, geloof dat. Goed voor jezelf zorgen en dus ook blij zijn, zijn super belangrijk, het draagt bij aan goede gezondheid (en voldoende slaap, maar dat is een ander verhaal). Goed bezig lieve Mormel!


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
spirit
25 juni 2026

Goed bezig @Mormel. Ben trots op je 🤎


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Mormel
25 juni 2026
3 uur geleden zei Musashi:

Dat is een heel belangrijke stap @Mormel waar ik ook nog dagelijks mee bezig ben. Constructieve beloningen zoeken waar je lichamelijk en geestelijk jezelf goed mee doet ipv destructieve zogenaamde beloningen waarmee je je denkt jezelf te belonen maar je eigenlijk jezelf kwaad mee doet. Het is een ommezwaai in m’n denken (geweest) want je denkt/dacht dat je eerst vanalles moet bereiken alvorens je een echte beloning ‘verdient’ maar eigenlijk is het omgekeerd. Je mag (moet!) lief en goed zijn voor jezelf, gewoon omdat je bestaat. Bestaansrecht. Want je bent het waard! Ik worstelde daar echt enorm hard mee om dat voor mezelf om te draaien en hield in het begin heel hard vast aan ‘fake it till you make it’ omdat het enorm tegennatuurlijk voelde. Dat veranderingsproces gaat traag, met terugvallen gepaard maar met veel geduld en inzet kan je echt wel verandering brengen in je eigen (denk)systeem. Succes en geniet van je visjes! 

(Even heel terzijde: zou deze manier van denken ook kunnen samenhangen met je voorliefde voor Japan?)

Als ik dit bericht samenleg met wat je eerder schreef denk ik dat er een zekere overlap zit in onze manier van denken. Dat plichtsgevoel en het schuldgevoel wanneer je niet bijdraagt. Tijdens mijn laatste sessie met de psychologe onderbrak deze mij en zei dat ik steeds sprak over moeten en vroeg van wie ik dat moet. Heb daar sindsdien stevig over nagedacht en gevonden dat dat moeten inherent met mij verbonden is, dat ik iets moet om mijn plek in de samenleving te rechtvaardigen en dat het nooit gewoon "zijn" kan. Dit is in ieder geval iets dat ik moet oppakken en waarbij ik hopelijk wat tips kan krijgen.

Niet zo leuke anekdote. Toen ik 26 was kwam ik eens bij mijn huisarts terecht: gewichtsverlies, gezwollen lymfeklieren, nachtzweet,... Echo laten nemen en toen dacht zij aan lymfeklierkanker, doorverwezen naar ziekenhuis voor verder onderzoek. Uiteindelijk bleek het Pfeiffer te zijn, maar tussen het moment van het ziekenhuisonderzoek en de mededeling van de diagnose was ik enkele dagen eigenlijk gelukkig. Eindelijk was ik op een punt dat niets meer moest. 

avatar
Musashi
25 juni 2026

Ik denk dat er een groot verschil zit in waar je plichtsgevoel naartoe gericht is. Of het intern (naar jouw normen en waarden) of extern (naar zogenaamde verwachtingen van buitenaf) is. Van en voor wie moet je het inderdaad? Voor jezelf of voor (de projectie die jij hebt gemaakt van) anderen? Wat is ‘inherent’ aan jou verbonden? Welke verplichtingen precies? Als je ervoor moet lamzuipen om het te kunnen doen, doe je het dan echt voor jezelf en is het dan zo ‘inherent’ aan jezelf? 

Mijn liefde voor Japan heeft niets te maken met mijn zogenaamde plichtsbewustzijn (en bijhorend schuldgevoel) om te doen wat ik denk dat anderen van mij verwachten. Dat is mijn trauma-kant. Traditionele Oosterse filosofie (niet alleen Japanse) leert me juist wel om plichtsgetrouw aan mezelf te zijn.

Ps. Als je niet niets kan doen, kan je misschien eens Zazen proberen? Dat is niet niets. 

avatar
Mormel
25 juni 2026

@Musashi: over Zazen ga ik wat verder lezen, zoals ik nu begrijp kan ik dit kaderen binnen de ademhalingsoefeningen die ik elke dag poog te doen. 

Edit: excuses trouwens omdat ik het invulde voor jou. Voor mij is de aantrekkelijkheid van de Japanse cultuur die schijnbaar grote verbondenheid met het geheel van iedereen, maar natuurlijk ben ik ook bekend met het fenomeen van hikikomori. 

avatar
Mormel
19 uur geleden

Dag zeven en ik denk dat ik het gisteren wat vervloekt heb door te schrijven dat het vlotjes ging. Nog steeds geen craving maar wel kwamen gisteren de gedachten op om wijn te halen, misschien net omdat ik geen ontwenning vertoonde. 
Ben nu stevig aan het twijfelen om direct ook het roken aan te pakken. Vroeger zei men steeds dat je nooit die twee tegelijkertijd moest tackelen, maar tegenwoordig gaan er steeds meer stemmen op die zeggen dat je kans op succes hoger is als je net wel beide tegelijkertijd aanpakt. 

avatar
Musashi
17 uur geleden

@Mormel geen excuses nodig hoor. Ik weet dat mijn reacties soms wat fel uit de hoek kunnen komen maar dat is absoluut niet slecht bedoeld. Ik was voor jou zeker ook niet min en mss wat te confronterend en direct. Laat ons zeggen dat ik heel getraind ben in discussiëren en dat komt mijn gesprekspartners niet altijd ten goede. Mijn man wijst me er ook wel op dat ik anderen (ongewild) nogal in een hoekje kan duwen en ik moet ook leren dat het niet altijd nodig is om gelijk te krijgen. Dus excuus als ik nogal hard van leer trok. Dat is eerder teken van passie en interesse dan van slechte wil. Ik wissel altijd wel graag gedachten uit dus dat wil ik zeker blijven doen.
De Japanse maatschappij is een vat vol schijnbare tegenstelling, vb zoals je aanhaalt idd het groepsgevoel vs hikikomori. Dat maakt het natuurlijk makkelijk om er een eigen projectie op te plaatsen en er uit te halen (of te interpreteren en idealiseren) zoals ieder belieft. Daar ben ik ook zeker niet de minst schuldige aan hoor.
Als ik het trouwens heb over plichtsgetrouw aan mezelf bedoel ik daar ook niet mee dat er geen verbinding meer kan zijn met het grotere geheel, integendeel. Maar dat bedoel ik dan ruimer dan ‘het zichtbare’, meer het ritme van de natuur, niet perse van de (Westerse) maatschappij en de pionnetjes die daarin meespelen. Ach, niet makkelijk om een complexe mens (en even goed een vat vol tegenstellingen) als mezelf in deze vakjes compleet te kunnen uitdrukken en bevatten.

ps. Heb je het Boek van Vijf Ringen van de echte Musashi ooit gelezen? Misschien ook wel een aanrader?  Ik verwijs ook eerder en liever naar de Japanse klassieke tradities en filosofie dan naar de huidige maatschappelijke trends waar ik me zelf ook maar moeilijk in kan terugvinden. 

En nu laat ik dit draadje weer voor jou want daar is het voor bedoeld en voel me hier een beetje te aanwezig. Veel succes vandaag, je bent goed bezig! 💪

avatar
Mormel
17 uur geleden

@Musashi: geen sorry zeggen want ik kan wel wat hebben.
Eigenlijk ken ik veel te weinig over Japan om mij daarover uit te spreken. Het land oefent gewoon een aantrekkingskracht op mij uit die ik niet kan verklaren.

Je leesadvies heb ik opgeschreven dus daar kom ik wel aan.


Like 1
1 ander reageerde hierop

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.