Thema's

Logo Alles over drinken

Kracht

avatar
Topic gestart door C00tje
21 april 2026 12 reacties 334 weergaven

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

avatar
C00tje
21 april 2026

Na maanden 0 energie vandaag 23 km gefietst en 5 km gelopen. Mega trots op mezelf. En dat na 9 dagen sober 


Like 3
3 anderen reageerden hierop
avatar
C00tje
22 april 2026

He marjolein

 

Hoe gaat t jou af?

Ik merk aan alles dat t fysiek beter gaat. Craving valt me me mee en toch echt sinds 2000 aan de fles.

Ik moet ook nodig wat afvallen dus hoop dat geen drank daaraan mee werkt

avatar
renaldo61
13 mei 2026

Ik weet niet juist waar dit topic over moet gaan. Maar ik bemerk bij mezelf dat sommige dingen van voor mijn lange opnames gewoon niet gaan terug komen. Ik wijt dit in de eerste plaats aan mijn lange opnames. Mijn lange opnames waren dan weer een gevolg van mijn alchohol gebruik. Ik denk nog steeds dat mijn opnames me niet geholpen hebben. Maar goed, sommige fysieke vaardigheden komen gewoon niet meer terug. Ik heb belang zoveel kracht niet meer en ook het traplopen gaat veel minder goed. 

avatar
Bob
13 mei 2026

Komt dat door je opnames, dat je je nu minder fit voelt dan voorheen? Nee toch? Het lijkt me eerder dat je alcoholgebruik daar aan ten grondslag ligt, plus het feit dat je inmiddels alweer een stuk ouder bent geworden, natuurlijk.

Ik zou zeggen, kijk naar de toekomst en hoe je door gezond te leven daarin nog zo veel mogelijk kracht en levenslust kunt ontwikkelen.

avatar
renaldo61
13 mei 2026
32 minuten geleden zei Bob:

Komt dat door je opnames, dat je je nu minder fit voelt dan voorheen? Nee toch? Het lijkt me eerder dat je alcoholgebruik daar aan ten grondslag ligt, plus het feit dat je inmiddels alweer een stuk ouder bent geworden, natuurlijk.

Probeer het eens, negen maand onafgebroken zo weinig als mogelijk te bewegen en kijk welk effect dat achteraf heeft en dan praten we weer verder. 

avatar
Bob
13 mei 2026

Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat ook eens te gaan proberen. Maar jij blijft steeds maar naar anderen wijzen, en wat schiet je daar eigenlijk mee op? Wil je gelijk krijgen, of wil je een naar omstandigheden zo mooi mogelijk resterend deel van je leven krijgen? Ik zou voor het laatste kiezen. 


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
lady jane
13 mei 2026

Renaldo, zolang jij je lange opname schuld geeft
werk je jezelf tegen er iets aan te doen.
Ouderen verliezen kracht, helaas hoort dat bij het aftakelingsproces.
Daarnaast heb jij tot best oude leeftijd extreem gedronken, en ja dat kost
ook een flinke prijs. Maar leg je daar niet bij neer en ga aan het werk.
Je hebt tijd zat, je drinkt nu al zo lang niet meer dat er een terugval op de loer ligt
en vooral: jij bent baas over eigen lichaam.
Als jij elke dag een 1/2 uur gaat zwemmen zul je eens zien hoe gauw je weer kracht opbouwt.
Dat durf ik je te garanderen, maar het kost wel motivatie en discipline.
Daarnaast zal elke sportschool je aanraden aan krachttraining te gaan doen. Dus niet alleen cardio
voor de soepelheid, maar onder begeleiding met gewichten (en ook dat kost motivatie en discipline). Ikzelf heb die wel voor zwemmen maar
niet voor de sportschool. Ik had ook een hele slechte konditie en nu ik een paar jaar zwem is alles teruggekomen
en ben ik vooral in benen en armen sterker dan ooit. En ik ben 72. Dus ook jij kunt dat.
Maar dan moet je echt afrekenen met anderen schuld geven, blijven hangen in wat niet meer ongedaan gemaakt kan worden
en kiezen voor hier en nu, en de komende jaren. Want jij alleen bepaalt hoe je oud wordt. Een verzuurd ventje of
een fitte oudere. En ja ook klachten die je hebt, gaan verbeteren. Ik ga er van uit dat je geen chronische ziekten hebt
of erger. Daar schreef je niets over. Maar je lange opname is inmiddels ook best lang geleden, dus blijf hier niet in hangen!

avatar
lady jane
13 mei 2026

Een hoop woorden, de titel kracht dekt de lading.
Kracht van spieren maar ook van karakter/geest.

avatar
renaldo61
14 mei 2026

Ik had het er gisteren nog met mijn psychiater erover, ik zie door mijn autisme alles in zwart / wit , ik zie geen grijs. Of er was iets goed voor mij of het was slecht voor mij. Hier wordt me verweten dat ik niet zoveel naar mijn verleden mag kijken, maar natuurlijk kijk ik naar mijn verleden, ik wil niet meer hetzelfde overkomen. Dat is een van de redenen dat ik tot nu toe geen alchohol meer aanraak. Ik ben voorlopig ook nog vooral door mijn alchohol verleden gebonden aan Hestia. Maar dat was volgens mij niet de enige reden waarom Hestia in mijn verhaal kwam, ergens rond 2019 of 2020 ? Ik weet het zeker niet meer. Ik denk ook niet dat ik voorlopig zonder de hulp van mijn psychiater kan. Misschien zou ik best mijn verleden achter mij laten en er een andere kiezen, maar ik weet geen betere of andere. Maar ik denk wel dat het beter voor mij zou zijn dat ik me volledig van Hestia los maak. Maar dat gaat voorlopig niet. 

@lady jane Dat ik extreem veel dronk klopt als een bus, zeker vanaf mijn ex vertrok eind 2011 tot ik volledig stopte in het najaar 2024. Zwemmen ga ik niet beginnen , heb ik nooit gekund. 


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
Bob
14 mei 2026

Bedankt voor deze verduidelijking, @renaldo61

Het is goed dat je uit het verleden wilt leren. Maar je kunt nu eenmaal geen ander verleden kiezen, dus eindeloos er over te blijven nadenken is misschien niet zo zinvol. Hou het besluit om geen alcohol meer te drinken maar mooi vast als een wijze levensles die je uit het verleden hebt geleerd. Dan kun je nu meer aandacht gaan besteden aan andere zaken, zoals de bestrijding van je overtollige lichaamsgewicht. Daar ben ik ook mee bezig, en misschien kunnen we elkaar daarbij helpen. Het zal toch zeker een gunstig effect hebben op je fysieke vaardigheden, ook al komen die misschien niet meer helemaal terug op het niveau dat je vroeger gewend was. 

Maar laat me weten of je het soort kritische opmerkingen dat ik soms aan je schrijf liever niet hebt omdat je het ervaart als een verwijt, want dan houd ik me voortaan wat meer in op dat gebied.


Like 1
1 ander reageerde hierop
avatar
renaldo61
15 mei 2026

Ik heb meerdere problemen @Bob maar ik kan wel tegen een kritische opmerking. Het kan soms wel zijn dat ik tijdelijk in mijn schulp kruip of heel onverwacht reageer. 

Om proberen ontopic te antwoorden. Ik put veel kracht uit persoonlijke gesprekken. 

avatar
Bob
15 mei 2026

OK, bedankt voor je reactie @renaldo61.

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.