Thema's

Logo Alles over drinken

Zondag, 13 augustus 2017

avatar
Topic gestart door jowan
13 augustus 2017 112 reacties 7665 weergaven

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

avatar
lady jane
13 augustus 2017

huh??? waarom niet?

avatar
lady jane
13 augustus 2017

nog eens proberen? Of chatten?

avatar
Mai
13 augustus 2017

Hoi!

Just wonder

How's Had?

avatar
Mai
13 augustus 2017

Hee Joop!

Ik dacht net aan je

 

avatar
Mai
13 augustus 2017

Dat dus!

Ik dacht, dat mis ik

Dan, dat was mooi

En het is goed

Zoiets

<3

avatar
Mai
13 augustus 2017

Ik lief maar wat door

:heart:

 

avatar
Mai
13 augustus 2017

Oja

Ooit//Grappig!

avatar
Mai
13 augustus 2017

Heb ooit rondje Nederland gedaan

Tent mee?

 

avatar
Mai
13 augustus 2017

Kus!

avatar
Mai
13 augustus 2017

NZG

Hulplijn Sensoor overbelast vanwege oplopende wachttijden ggz

- 19 juli '17
Normal_hulplijn_telefoon

Sensoor constateert een alarmerende toename van het aantal aanvragen voor een gesprek. Met een stijging van 10 procent in het afgelopen jaar, kan de telefonische hulpdienst onvoldoende hulp bieden aan mensen in acute (psychische) nood. Volgens Sensoor heeft de stijging vooral te maken met de oplopende wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De dienst, die grotendeels afhankelijk is van vrijwilligers, slaat alarm, omdat zij verwacht binnenkort een groot deel van de hulpvragen niet meer te kunnen beantwoorden. Dat meldt Sensoor. 

De maand juni zorgde bij de telefonische hulplijn voor een record. Er kwamen dagelijks 1.270 oproepen binnen. In juni 2016 waren dat er nog 1.100 per dag. De vrijwilligers van Sensoor kunnen nu al veel van deze oproepen niet beantwoorden wegens gebrek aan capaciteit.

Demissionair minister Schippers van Volksgezondheid en ggz-partijen hebben half juli verregaande afspraken gemaakt om de wachttijdenproblematiek uiterlijk eind 2018 op te lossen. Volgens Van Bijsterveld lost dat de acute nood onvoldoende op. Op basis van de cijfers in het afgelopen jaar, voorziet zij voorlopig een stijging van het aantal telefonische aanvragen door mensen die niet terecht kunnen bij de ggz-instellingen. “Wij zijn afhankelijk van vrijwilligers, en kunnen het stijgend aantal hulpvragen niet aan. Wij moeten dringend opschalen, maar het ontbreekt ons aan middelen. Er is simpelweg meer geld en meer menskracht nodig.”

Sensoor start op korte termijn met een campagne om nieuwe vrijwilligers te werven en te trainen om een luisterend oor te bieden per telefoon, chat en e-mail. De dienst vormt een aanvulling op formele vormen van zorg en welzijn. Van Bijsterveld: “Wij vormen eerstelijnshulp. In elk gesprek merken wij hoe lastig het voor veel mensen is geworden om maatschappelijke ontwikkelingen bij te benen. Elk gesprek laat eenzaamheid, verdriet,  angst en onvermogen zien, waar mensen blijkbaar nergens anders mee terechtkunnen. Dat geeft wel aan hoe onmisbaar ons werk is.”

Door: Redactie Nationale Zorggids 

avatar
Mai
14 augustus 2017

 

Altijd welkom Joop!

 

 

avatar
Mai
14 augustus 2017

Haddock, laatst noch efkes wat fan die hore

Ouwe seun! 

Gewoan, dêrom

Meepraten?

Log in of maak een account om gesprekken te starten, te reageren en te volgen.

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.