Thema's

Logo Alles over drinken

Dit is een

Feit

Ja, het is dus waar. Door alcohol slaap je slechter. Een borrel of een wijntje kan helpen om in slaap te vallen. Maar de kwaliteit van je slaap is vanwege de alcohol juist minder goed: je slaapt minder diep en onrustiger.

Decoratief Feit

Toelichting

Als je slaapt zijn er verschillende fases. Na een paar uur slapen kom je in de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Tijdens de REM-slaap droom je, zijn je spieren volledig ontspannen en verwerken je hersenen de informatie en de emoties van de dag. De REM-slaap noemen we daarom ook wel de droomslaap. Deze slaapfase raakt het meest verstoord door alcohol. Daardoor voel je je minder uitgerust als je wakker wordt.

Een keertje slecht slapen is geen ramp. Maar als je vaker slecht slaapt en er last van krijgt, kijk dan eens naar je alcoholgebruik. Je kunt meedoen met IkPas en een maand je alcoholgebruik op pauze zetten. 55% van de deelnemers aan IkPas geeft aan beter te slapen tijdens een alcoholpauze.

Wil je meer weten over alcohol en slapen? Kijk dan op Alcoholinfo.nl

Dit kan helpen

voor meer inzicht

Vandaag kregen al 664 bezoekers nieuwe inzichten. Jij ook?
Decoratief
Decoratief
Challenge

IkPas

Zet 30 of 40 dagen je alcoholgebruik op pauze. Ervaar de voordelen van tijdelijk niet drinken.

Decoratief
Decoratief
App

Middelen Meter

Houd je alcoholgebruik bij in een app

Decoratief
Decoratief
Test

Zelftest

Drink jij matig? Ben je een probleemdrinker?
Doe de zelftest!

Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.