Thema's

Logo Alles over drinken

Raar maar waar: van het drinken van alcohol krijg je nog meer dorst. Hoe tegenstrijdig is dat? Maar als je de verklaring kent, dan vind je het waarschijnlijk niet meer zo vreemd. Alcohol is namelijk vochtafdrijver nummer één.

Dorst tijdens een feestje

De sfeer is uitgelaten, er zijn leuke mensen en lekkere muziek. Kortom: erg gezellig. Ook de drankjes smaken je goed. Je hebt alleen nog steeds dorst?! Terwijl je toch aardig wat biertjes of wijntjes verder bent. Newsflash: van het drinken van alcohol krijg je alleen maar méér dorst.

Meer dorst dankzij alcohol

Je zou denken dat je van welk vocht dan ook, nooit méér dorst kunt krijgen. Dat geldt inderdaad voor vele soorten vocht, maar niet voor alcohol. Alcohol heeft namelijk een negatief effect op je hormoonhuishouding. Om precies te zijn op het plashormoon ADH. ADH staat voor ‘antidiuretisch hormoon’. Dit hormoon zorgt ervoor dat je nieren water uit je plas terughaalt, voordat het je lichaam verlaat. Alcohol onderdrukt de werking van ADH. Dat betekent dat naast de plas, ook het water verdwijnt in de wc-pot. Het gevolg is dat je lichaam vocht tekort komt. En daar krijg je dus dorst van.

Het hormoon ADH controleert in het dagelijks leven je drang om te plassen een beetje. Zodat je niet de hele dag op het toilet zit. Alcohol zet de rem op ADH dus moet je vaker naar de wc. Meer plassen = meer vochtverlies.

Na de dorst komt de nadorst

Als je iets te diep in het glaasje hebt gekeken (want het was zo gezellig en je had zo’n dorst) krijg je de volgende dag de rekening gepresenteerd. In de vorm van een ferme kater als je het echt bont hebt gemaakt. Een van de kenmerken van een kater is nadorst. Deze nadorst komt door de vochtafdrijvende werking van alcohol. Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam en dat zorgt voor een plakkerige mond en leren tong. Nadorst dus.

Top 3 grootste dorstlessers: 1. Water 2. Warme kop thee 3. Water met smaakje
Tips bij dorst en nadorst
  • Drink tijdens een gezellige avond thuis of uit met alcohol regelmatig een glas water.
    Op deze manier houd je het vochtgehalte een beetje op peil.

  • Was je dat even vergeten de vorige avond?
    Drink dan de volgende dag voldoende vocht in de vorm van water of thee.

  • Een banaan kan helpen om je maag te kalmeren.

  • Slaap je roes goed uit en ga de avond erna op tijd naar bed. 
Decoratief
Vandaag kregen al 17696 bezoekers nieuwe inzichten. Jij ook?
Ga aan de slag met een
gezonder
leven

Door de check te doen en antwoord te geven op 4 korte vragen geven we je advies over welke apps, tips en hulpmiddelen bij jou passen. Daarna kun je een account aanmaken als je dat wilt.